ماهواره چیست؟

ماهواره یک ماه، سیاره یا ماشینی است که به دور یک سیاره یا ستاره می‌چرخد. به عنوان مثال زمین یک ماهواره‌ است زیرا به دور خورشید می‌چرخد. به همین ترتیب ماه نیز یک ماهواره است زیرا به دور زمین می‌چرخد. معمولاً کلمه ماهواره به ماشینی گفته می‌شود که به فضا پرتاب می‌شود و به دور زمین یا جسم دیگری در فضا حرکت می‌کند.

زمین و ماه نمونه‌هایی از ماهواره‌های طبیعی هستند. هزاران ماهواره مصنوعی یا ساخت بشر به دور زمین می‌چرخند. برخی از این سیاره عکس می‌گیرند که به پیش‌بینی هوا و ردیابی توفان‌ها به کارشناسان هواشناسی کمک می‌کند. برخی دیگر از این ماهواره‌ها از سیارات دیگر، خورشید، سیاهچاله‌ها، ماده تاریک یا کهکشان‌های دور عکس می‌گیرند. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند منظومه شمسی و جهان را بهتر درک کنند.

ماهواره‌های دیگر عمدتاً برای ارتباطات مانند ارسال سیگنال‌های تلویزیونی و تماس‌های تلفنی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. گروهی دیگر از این ماهواره‌ها یعنی بیش از 20 ماهواره سیستم موقعیت یابی جهانی یا GPS را تشکیل می‌دهند. اگر گیرنده GPS داشته باشید این ماهواره‌ها می‌توانند به تعیین موقعیت دقیق شما کمک کنند.