داستان پلی‌استیشن ۲؛ پرفروش‌ترین کنسول بازی تاریخ

داستان پلی‌استیشن ۲؛ پرفروش‌ترین کنسول بازی تاریخ

به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی کنسول «پلی‌استیشن ۲» (PS2)، وب‌سایت گیم‌اینداستری مصاحبه‌ای با مدیران سابق پلی‌استیشن کرده و از آن‌ها درباره‌ی عرضه‌ی این کنسول بزرگ پرسیده است. می‌توانید این مقاله را در ادامه بخوانید.

ورود سونی با کنسول پلی‌استیشن به صنعت بازی، موفقیتی را در پی داشت

که بیشتر شرکت‌ها حتی تصورش را هم نمی‌کنند.

سطح موفقیت پلی‌استیشن، به عنوان اولین تلاش یک شرکت برای ورود به بازاری جدید، مثال‌زدنی و بسیار کمیاب است.

پروژه‌ی پلی‌استیشن در ابتدای کار به عنوان یک همکاری بین سونی

و نینتندو در اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی شکل گرفت. سونی نهایتا آن را به محصولی برای خود تبدیل و در سال ۱۹۹۴ پلی‌استیشن را

در ژاپن و یک سال بعد در دیگر نقاط دنیا عرضه کرد؛ کنسولی که

در مدتی کوتاه توانست اسم خود را به عنوان پلتفرم اصلی بازی در دنیا تثبیت کند.

در ماه مارس سال ۱۹۹۹ سونی به سهام‌داران خود گفت که ۵۴.۴۲ میلیون دستگاه کنسول پلی‌استیشن فروخته است؛

رقمی که یک سال پس از آن به بیش از ۷۰ میلیون دستگار رسید.

با این حال، سونی می‌دانست که باید راهی برای ادامه‌ی این موفقیت پیدا کند.

مدیران این بخش جدید سونی، موفقیت پلی‌استیشن را کافی نمی‌دیدند و پیش از اینکه بخواهند نام موفق‌ترین شرکت حوزه‌ی بازی را به خود بدهند،

تلاش کردند تا موفقیت بزرگ دیگری را هم در کارنامه‌شان ثبت کنند.

همین موضوع باعث شده بود تا مدیران سونی،

با ترس و هراس ورود پلی‌استیشن ۲ به بازار را نگاه کنند. مدیران پلی‌استیشن

سال‌ها در صنعت بازی سابقه‌ی فعالیت داشتند و می‌دانستند که این صنعت، فراز و نشیب‌های زیادی دارد.

«جک ترتون» که در آن زمان مدیریت شعبه‌ی امریکای پلی‌استیشن را برعهده داشت،

در این باره می‌گوید: «همه در پی موفقیت پلی‌استیشن بسیار خوشحال و مشتاق بودیم.

با اینکه سطح انتظارات بالایی داشتیم، ولی آنچه دیدیم حتی از پایش را فراتر گذاشته بود.

زمانی که قرار بود به نسل بعد و پلی‌استیشن ۲ وارد شویم، کاملا به آن اطمینان داشتیم،

ولی از طرفی هم بسیار محتاط بودیم، چون به ندرت شرکتی توانسته بود دو نسل پشت

سر هم برتری را حفظ کند. مطمئن شدیم که موفقیت‌مان ما را گمراه نکند

و برای همین تلاش‌مان را برای نسل بعد، دو چندان کردیم.»

اولین پلی‌استیشن مخاطب وسیعی را هدف گرفته بود. تبلیغات مختلفی از سوی سونی

برای مخاطبان کم سن و سال و کودکان ساخته شده بودند. با این حال، از آن طرف هم سونی مطمئن شده بود تا تبلیغاتی برای مخاطب بزرگسال بسازد.

برای پلی‌استیشن ۲، سونی کاملا تصمیم می‌گیرد تا مخاطب بزرگسال را هدف خود قرار دهد.

در همین راستا بود که سونی برای ساخت یکی از اولین تبلیغات پلی‌استیشن ۲ سراغ دیوید لینچ را می‌گیرد؛ تلاشی که منجر به ساخت یکی از تبلیغات عجیب این کنسول می‌شود.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها